Jos puhuisit muille kuten itsellesi, ei sinulla olisi yhtään ystävää

No niin typerys, taas mokasit. Voi hitto, että osaat olla surkea. Sinusta ei koskaan tule mitään. Kerran läski, aina läski. Voiko sinulta muuta odottaa typerys. Eihän tästä mitään tule, joten parempi kun lopetat koko homman… Kuulostaako tutulta?

Veikkaanpa, että kuulostaa, mutta tuskin ystäväsi tai läheisesi suusta? Sen sijaan oma mielesi on saattanut suoltaa sinulle edellisiä ajatuksia, etenkin silloin, kun olet lipsunut tavoitteesi mukaisesta toiminnasta, esimerkiksi ruokavalion tai treeniohjelman noudattamisesta.

Kun olemme repsahtaneet, tulee ensimmäisenä mieleen itsensä rankaisu ja kurittaminen. Ajattelemme usein sen olevan ainoa keino oppia pysymään ruodussa. Itsekurin kasvamisen sijaan se kuitenkin väistämättä väsyy, jolloin retkahdamme pian uudelleen ja olemme taas kerran alussa – uuden rangaistuksen ja kurimuksen edessä.

Toisin kuin usein luullaan, ankara itsensä kurittaminen ei toimi lainkaan uusien tapojen opettelussa. Sen sijaan itsensä jatkuva arvostelu ja rankaiseminen johtavat ahdistuksen sekä negatiivisten ajatusten lisääntymiseen ja pian myös väistämättömään passivoitumiseen. Liiallinen ankaruus itseään kohtaan on jo itsessään yksi yleisimmistä masennusta aiheuttavista riskitekijöistä. Se johtaa usein myös välttelevään käytökseen, jolloin haemme syntipukkia jostain muualta kuin itsestämme.

Olet sitä, mitä olet tähän mennessä ajatellut ja sinusta tulee se, mitä seuraavaksi pyrit ajattelemaan.

Jos sen sijaan suhtaudumme itseemme armollisemmin ja annamme itsellemme lipsumiset anteeksi, olemme myös valmiita ottamaan teoistamme suuremman vastuun. Jo tapahtuneen virheen sijaan suuntaamme fokuksemme tulevaisuuteen ja pohdimme, mitä voisimme tehdä seuraavalla kerralla paremmin onnistuaksemme. Tutkimukset osoittavatkin, että itselleen armolliset henkilöt ovat valmiimpia ottamaan vastuun, kuuntelemaan muiden neuvoja sekä oppimaan kokemuksistaan, olivatpa ne sitten positiivisia tai negatiivisia. He ovat siis valmiimpia oppimaan virheistään ja tekemään pysyvän muutoksen.

Voimme itse päättää, uskommeko ajatuksiamme ja miten niihin suhtaudumme. Opettelemalla puhumaan itselleen kannustavammin ja suhtautumaan ajatuksiinsa hyväksyvämmin, oppii samalla myös ohjaamaan tunteitaan positiivisempaan suuntaan. Ja tunteitaan ohjaamalla voi vaikuttaa positiivisesti myös kaikkeen tekemiseensä.

Ajattelitpa sitten, että onnistut tai epäonnistut, ole aina oikeassa!

Elämäsi on se tarina, jota itsellesi jatkuvasti sepität. Kun tulet tietoiseksi tarinastasi, on sinulla mahdollisuus ohjata sitä haluamaasi suuntaan. Vastaavasti suurin este kehittymisellesi ovat omat ajatuksesi siitä, miksi et voisi muka onnistua, menestyä ja olla onnellinen.

Aktiivisella ajattelulla voimmekin laajentaa ja syventää omaa tietoisuuttamme sekä rakentaa systemaattisesti tarinaamme matkaa jatkamalla ja tasoa nostamalla. Ajattelulla voidaan siis tietoisesti ohjata ajatuksia ja rakentaa tulevaa tarinaa. Ja siitä elämässä on nimenomaan kyse, matkan jatkamisesta.

Olet siis sitä, mitä olet tähän mennessä ajatellut ja sinusta tulee se, mitä seuraavaksi pyrit ajattelemaan. Voit siis päättää siitä, minkä kaltaiseksi ja kokoiseksi koetat kasvaa. Menestyminen onkin jonkin ulkoisen tavoitteen saavuttamisen sijaan sisäistä kasvua – kasvua tavoitteen kokoiseksi ja kasvua sen ympärille.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue lisää