Nopea vastaus:

info@impulssi.fi

Whatsapp:

050 3024 324

No more no pain no gain

Treenaamiseen suhtaudutaan liian usein ”no pain, no gain” –asenteella. Parempia ja pysyvämpiä tuloksia saavutetaan kuitenkin joustavalla ja tilaa antavalla, pakottomalla asenteella. Mielen pyrkimyksenä on hakeutua kohti tasapainoa ja välttää kaikin keinoin kaaosta. Jos treenaamiseen suhtaudutaan aina ”jaksaa, jaksaa, painaa, painaa” –asenteella, hupenee itsekuri vauhdilla, pääsee sisäinen kaaos valloilleen ja olemme päätepysäkillä ennen kuin huomaammekaan.

Kun motivoivat tavoitteet pohjautuvat tärkeimpiin elämänarvoihimme, kestää kuntoilutaipaleemme huomattavasti paremmin vaikeiden kokemusten ja tunteiden kohtaamisen.7

Kun motivoivat tavoitteet pohjautuvat tärkeimpiin elämänarvoihimme, (kuten esimerkiksi terveyden vaalimiseen, itsemme kehittämiseen ja hyvinvoivan vanhemman mallin tarjoamiseen lapsillemme), kestää kuntoilutaipaleemme huomattavasti paremmin vaikeiden kokemusten ja tunteiden kohtaamisen. Jos sen sijaan tavoitteemme on päälle liimattu, ulkoa päin saneltu ja ”ei meille niin tärkeä”, johtavat pienetkin vastoinkäymiset isoihin kolauksiin motivaatiossa.

Kunnon kehittämiseen sitoutuminen ja omistautuminen motivoiviin tavoitteisiin ovat parhaassa tapauksessa itselle tärkeiden asioiden asettamista valintojen kärkisijoille. Voimmekin halutessamme elää arvojemme mukaisesti 24/7, mutta myös antaa tilaa sekä joustaa tilanteen edellyttäessä pelisilmää käyttäen ja palata takaisin ”ruotuun” ilman itsesyytöksiä ja muuta turhanpäiväistä draamaa.

Parhaimmatkaan tavoitteet eivät kahlitse ja rajoita, vaan antavat painavan syyn toimia, mutta myös tilaa valita välillä toisinkin.

Voit kuvitella tätä, vaikka kalenterin käyttämisenä. Merkitset kalenteriisi ylös ne tärkeät asiat, joille valitset antaa huomiotasi ja joihin valitset osallistua, joskus myös niitä, joihin sinun odotetaan osallistuvan. Siellä on kuitenkin aina tilaa myös sanoa kyllä niille yllättäville tilaisuuksille, joita elämä meille säännöllisesti tarjoilee. Nämä yllättävät tilaisuudet eivät kuitenkaan saa kalenteriamme nurin eivätkä horjuta sitä tasapainosta, vaikka eivät olisikaan täysin linjassa päivän muiden tapahtumien kanssa. Tilanne automaattisesti normalisoituu seuraavien päivien aikana. Tämä ei tietenkään päde, jos kalenterissa on tilaa vain tällaisille yllättäville asioille, eikä ollenkaan niille tärkeimmille asioille.

Parhaimmatkaan tavoitteet eivät siis kahlitse ja rajoita, vaan antavat painavan syyn toimia, mutta myös tilaa valita välillä toisinkin. Älä siis tee kunnon kohottamisesta itsellesi pakkopullaa, vaan tärkeä tekijä, joka mahdollistaa sinulle hyvän suorituskyvyn lisäksi myös muutenkin enemmän ja laadukkaampaa elämää!

Jaa:

Riku Aalto

Riku on personal trainingin uranuurtaja Suomessa. Koulutukseltaan hän on fysioterapeutti ja ammattivalmentaja, joka on täydentänyt osaamistaan muun muassa liikuntahallintotutkinnolla, työhyvinvointivalmentajakoulutuksella sekä ravinto-, voima- ja psyykkinen valmentaja –opinnoilla. Riku on kirjoittanut noin 40 kirjaa harjoittelusta, ravitsemuksesta sekä fyysisestä hyvinvoinnista.

Riku Aalto

Riku Aalto

Riku on personal trainingin uranuurtaja Suomessa. Koulutukseltaan hän on fysioterapeutti ja ammattivalmentaja, joka on täydentänyt osaamistaan muun muassa liikuntahallintotutkinnolla, työhyvinvointivalmentajakoulutuksella sekä ravinto-, voima- ja psyykkinen valmentaja –opinnoilla. Riku on kirjoittanut noin 40 kirjaa harjoittelusta, ravitsemuksesta sekä fyysisestä hyvinvoinnista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue lisää

Vastaamme yhteydenottoihin nopeasti.