Nopea vastaus:

info@impulssi.fi

Whatsapp:

050 3024 324

Tavoitteista totta tapojen voimalla

Elämä rullaa aina eteenpäin. Taaksepäin sitä ei voi kelata. Silti valtaosa meistä elää vahvasti menneessä ja vain murto-osa, joidenkin arvioiden mukaan 3-10 %, ihmisistä tekee aktiivisesti työtä tulevaisuuden tavoitteidensa eteen. Tavoitteet eivät kuitenkaan toteudu itsekurin, vaan paremman mielikuvituksen, strategian ja tapojen avulla. ”Jos haluat muuttaa elämäsi, sinun tulee muuttaa jotain, mitä teet päivittäin. Menestymisen salaisuus piilee jokapäiväisissä rutiineissasi”. – John C. Maxwell –

Sinulla on valta ja vastuu

Ihminen on tapojensa tulos. Tämän päivän tilanteesi on tulosta aikaisemmista valinnoistasi, ja tämän päivän päätöksillä vaikutat tulevien vuosien tilanteeseesi. Asiat eivät siis vain tapahdu meille, vaan rakennamme tulevaisuuttamme päätösten, tekojen ja rutiinien kautta – joka ikinen päivä ja joka ikinen hetki. Ne ihmiset, jotka ottavat täyden vastuun tilanteestaan, ovat onnellisia ja voivat hyvin. Miksi? Siksi, että tulevaisuus on heidän omissa käsissään.

Hyvien rutiinien toistaminen johtaa edistymiseen ja huonojen taantumiseen. Onkin tärkeää tunnistaa oma lähtötilanteensa ja päämääränsä, jotta voi ”korvamerkitä” ne toimenpiteet, joiden avulla voi tehdä hyviä päätöksiä, fiksuja valintoja ja tavoitetta palvelevia tekoja.

Pysähtyminen, oman tilanteen pohtiminen sekä unelmien ja tavoitteiden kirkastaminen ovatkin ensimmäisiä askelia kohti mielekkäämpää ja parempaa elämää. Kysymällä toistuvasti itseltään, viekö tämä valinta minua kohti vai poispäin tavoittelemastani suunnasta, voi luoda tulevaisuuttaan juuri sellaiseksi, kun sen haluaa muodostuvan.

Kysymällä toistuvasti itseltään, viekö tämä valinta minua kohti vai poispäin tavoittelemastani suunnasta, voi luoda tulevaisuuttaan juuri sellaiseksi, kun sen haluaa muodostuvan.

Se mihin keskityt alkaa kasvamaan

Sitä siis saa, mihin elämässään keskittyy. Keskittyminen onkin huomiota ja huomio rakkautta. Kannattaa siis tietoisesti päättää, mihin huomionsa suuntaa ja mihin elämässään keskittyy. Paitsi, että huomionsa kannattaa suunnata sellaisiin asioihin, joihin itsellä on valtaa tai ainakin mahdollisuus vaikuttaa, kannattaa huomion kohteeksi valita mieluimmin positiivinen päämäärä, kuin negatiivisen asian välttely.

Joku fiksu onkin todennut osuvasti: ”When you focus on you, you grow. When you focus on shit, shit grows. Read that again” – tuntematon -. Itseensä keskittymällä ja itsetuntemustaan parantamalla luodaan pohjaa paremmalle elämälle. Kaikkeen ”paskaan” ja negatiiviseen keskittymällä vedetään magneetin lailla lisää shittiä luokseen. Se tuskin on kenenkään tahtotila?

”When you focus on you, you grow. When you focus on shit, shit grows. Read that again”

Elämäsi on siellä missä on huomiosi

Mielemme harhailee koko ajan jossain muualla, kuin tässä hetkessä. Se vaeltelee menneessä tai seikkailee tulevassa. Ajatuksemme ja tunteemme heittelevät yksittäisen päivänkin aikana laidasta laitaan toivon pilkahdusten ja huolissa märehtimisen välimaastossa.

Ilman tavoitteita, suunnitelmaa ja selkeää systeemiä ajatuksiin sekä tunteisiin on helppoa ripustautua. Moni ihminen tyytyykin helposti ajattelun illuusioon eli ajatuksiin, kun olisi tärkeää oppia ymmärtämään, mikä ero on aktiivisella ajattelulla ja mieleemme vastustamattomasti pongahtelevilla, spontaaneilla ajatuksilla.

Ajatuksia tulee ja menee, eivätkä ne ole lähimainkaan aina totta. Ne voivat kuitenkin saada sinut uskomaan todenperäisyyteensä ja johdattaa sinut epäedullisten tunteiden sekä tekojen valtaan. Elämäsi on siellä, missä on huomiosi (toivo vai huoli?), joten kannattaa keskittyä ajattelemaan positiivisia, rakentavia sekä sellaisia asioita, joihin sinulla on täysi valta vaikuttaa. Elämäsi on nimittäin se tarina, jota itsellesi jatkuvasti sepität. Kun tulet tietoiseksi tarinastasi, on sinulla mahdollisuus ohjata sitä haluamaasi suuntaan. Vastaavasti suurin este itselle ovat omat sepostuksesi siitä, miksi et voisi muka onnistua, menestyä ja olla onnellinen. 

Tarinasi muuttuu ennen pitkää todeksi

Aktiivisella ajattelulla voimmekin laajentaa sekä syventää omaa tietoisuuttamme sekä rakentaa systemaattisesti tarinaamme, matkaa jatkamalla ja tasoa nostamalla. Ajattelulla voidaan siis tietoisesti ohjata ajatuksia ja rakentaa tulevaa tarinaamme. Ja elämässä on nimenomaan kyse, matkan jatkamisesta.

Olet siis sitä, mitä olet tähän mennessä ajatellut ja sinusta tulee se, mitä seuraavaksi pyrit ajattelemaan. Voit siis päättää siitä, minkä kaltaiseksi ja kokoiseksi koetat kasvaa. Menestyminen onkin jonkin ulkoisen saavuttamisen sijaan sisäistä kasvua – kasvua tavoitteen kokoiseksi ja kasvua sen ympärille. Ja onnellisuus on pitkälti kykyä vastata elämän heittämiin haasteisiin. Niihin voi suhtautua joko kiitollisena kokemuksista tai katkerana siitä, mistä joutui luopumaan, mitä menetti ja mitä jäi matkalla kokematta.

Merkitys ratkaisee voimavarat

Ihmiselämässä on kyse joko sopeutumisesta tai rapautumisesta. Jos koetat aina päästä läpi sieltä, missä aita on matalin ja välttelet itsesi rasittamista, olet matkalla kohti toimintakykysi rapistumista. Nopeat nautinnot ja helpot valinnat vievät ajan saatossa ilon elämästä ja potentiaalin kehityksestä. Sitä paitsi tarvitset saman tyydytyksen saadaksesi yhä enemmän helpon nautinnon lähdettä, kun toleranssisi siihen kasvaa huonojen valintojen sekä turruttavien toistojen kautta.

Saavuttaaksesi sen sijaan jotain kestävää joudut sietämään ensin epämukavuutta ja odottamaan ilon sekä onnistumisen kokemuksia. Onkin tärkeää ymmärtää, että merkityksellisten tavoitteiden, menestymisen ja ilon eteen joutuu aina tekemään töitä sekä uhrauksia. Mitä isompi tavoite sitä enemmän ja mitä pienempi, sen vähemmillä uhrauksilla pääsee. Juuri siksi isot tavoitteet kannattaa pilkkoa niin pieniksi välitavoitteiksi kuin vain mahdollista. Aloittaminen on tällöin helpompaa, eivätkä yksittäiset uhraukset tunnu silloin niin suurilta.

Saavuttaaksesi jotain kestävää joudut sietämään ensin epämukavuutta ja odottamaan ilon sekä onnistumisen kokemuksia.

Myös omien voimavarojen varmistaminen, ennen niiden kuluttamiseen keskittymistä, on tärkeää. Muutoksia on turhaa punnertaa läpi huonoin energioin ja tyhjin akuin. Ensin on siis huolehdittava palauttavista toimenpiteistä, kuten unesta, levosta sekä palautumisesta ja vasta sen jälkeen tason nostamisesta aktiivisuuden, toistojen sekä treenaamisen avulla. Energia onkin avainsana onnistuneessa muutoksessa. Tyhjin akuin on turha pyristellä.

Opettele voittamisen taito

Sen lisäksi, että kannattaa siis valita tarkoin taistelunsa (huomionsa kohteet), kannattaa myös opetella taito voittamiseen taistelematta. Se nimittäin, mitä mielessäsi vastustat, vahvistuu varmasti. Jos keskityt taistelemaan ylipainoa vastaan totaalikieltäytymisillä, herkkulakolla ja tiukoilla dieeteillä, on varmaa, että niiden parissa kamppailu nakertaa tahdonvoimaasi, kunnes retkahdat. Ja jos pakotat itsesi treenaamaan aina sata lasissa, on liikkumaan lähteminen kerta toisensa jälkeen aina vain työläämpää.

Viisaus onkin sitä, että ymmärtää, mitkä sodat kannattaa luovuttaa, jotta voi keskittyä niihin taisteluihin, joilla on oikeasti väliä ja jotka rakentavat pitkässä juoksussa parempaa elämää. Keskittyminen ruokailurytmissä pysymiseen ja liikkumaan lähtemiseen (ei herkkujen välttämiseen sekä tehotreenien toteuttamiseen), ovat fiksuja kohteita itsekurin käyttämiselle.

Ole siis säännöllisyyden ja systeemissä pysymisen suhteen sopivan jämäkkä, mutta tekemisen ja sisällön suhteen joustava sekä pakottamaton. Se mahdollistaa paremmin itsesi kuuntelemisen ja päivittäisiin voimavaroihin reagoimisen. Se mahdollistaa sinulle voittamisen ilman suurempaa taistelemista.

Jaa:

Riku Aalto

Riku on personal trainingin uranuurtaja Suomessa. Koulutukseltaan hän on fysioterapeutti ja ammattivalmentaja, joka on täydentänyt osaamistaan muun muassa liikuntahallintotutkinnolla, työhyvinvointivalmentajakoulutuksella sekä ravinto-, voima- ja psyykkinen valmentaja –opinnoilla. Riku on kirjoittanut noin 40 kirjaa harjoittelusta, ravitsemuksesta sekä fyysisestä hyvinvoinnista.

Riku Aalto

Riku Aalto

Riku on personal trainingin uranuurtaja Suomessa. Koulutukseltaan hän on fysioterapeutti ja ammattivalmentaja, joka on täydentänyt osaamistaan muun muassa liikuntahallintotutkinnolla, työhyvinvointivalmentajakoulutuksella sekä ravinto-, voima- ja psyykkinen valmentaja –opinnoilla. Riku on kirjoittanut noin 40 kirjaa harjoittelusta, ravitsemuksesta sekä fyysisestä hyvinvoinnista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue lisää

Vastaamme yhteydenottoihin nopeasti.