Impulssin lyhyt historia

Suutarin lapsella ei ole kenkiä.

Perustin Impulssi Valmennus Oy:n aika lailla kaksi vuotta sitten, löydettyäni edelliselle y-tunnuksen omaavalle ”lempilapselleni”, Trainer4Youlle (ja kustannusyhtiö Fitralle) uuden pääomistajan. 15 vuoden mittainen periodi personal trainingin sekä siihen liittyvän koulutustyön parissa oli antoisaa, mutta vaati myös veronsa. Tuolle matkalle mahtui paljon onnistumisia ja huippukokemuksia, mutta myös mahalaskuja, virhearviointeja ja kantapäiden kautta oppimisia. Loimme kuitenkin upean yhtiön, brändin ja tarinan, josta olen edelleen ja lopun elämäni ajan ylpeä.

Impulssi Valmennus Oy:n (tuolloin vielä Rsyke Oy) alkusuora ja ensimmäinen puolikas tilikausi meni lähinnä aikaisemmasta ylikuormituksesta sekä stressivelasta palautuessa ja uuteen yritykseen henkisiä sekä fyysisiä resursseja kerätessä. Se oli itse asiassa tavoitteenikin; kerätä fyysisiä, psyykkisiä sekä sosiaalisia voimavaroja (=verkosto) tulevaa kehitystä ja kasvua ajatellen. Liikevaihtoa kertyi 6 kk:n aikana hieman vajaat 100 t€, josta tulostakin n. 30 % verran. Ei se tälläkään kertaa lepäilemällä syntynyt, mutta uuden, oman yhtiön kehittäminen oli sen verran voimaannuttavaa ja hyvinvointia lisäävää, ettei työ kuormittanut läheskään samalla tapaa, kuin aikaisempi ponnistelu.

Impulssin missioksi hahmottui alusta saakka lause: ”Ihmiset ansaitsevat parempia hyvinvointipalveluja”. Liikunta- ja hyvinvointialan kasvun sekä maineen kehittymisen rajoittimena ei mielestäni olekaan valmennustaitojen, osaamisen tai myyntitaitojen puute, vaan hähmäiset, skaalautumattomat ja huonosti konseptoidut tuotteet sekä palvelut. Ongelma koskettaa paitsi asiakasta, jonka on hankalaa löytää itselleen sopivinta tekijää sekä palvelua ja joka joutuu maksamaan monesti turhista, helposti automatisoitavissa olevista toimenpiteistä, mutta myös palveluiden tuottajaa, joka ei saa tuotteitaan kaupaksi ja joutuu tekemään paljon sellaista työtä kulisseissa, josta ei voi laskuttaa asiakastaan.

Näihin epäkohtiin me haluamme tarjota ratkaisuja paremmin konseptoitujen hyvinvointipalvelutuotteiden muodossa.

Ensimmäisen kokonaisen tilikautemme (2020) teemana olikin digitaalisten, skaalautuvien hyvinvointivalmennustuotteiden konseptoiminen, niin omiin kuin asiakkaidemme tarpeisiin. Sain aisaparikseni pitkäaikaisen luottomieheni Teemu Karjaluodon, jonka rooli muuttui nopeasti osakkaasta, osa-aikaiseksi ja vastikään kokopäiväiseksi impulssilaiseksi. Pääsimmekin molemmat pelaamaan vahvuuksillamme ja siirtymään intohimojemme äärelle, sillä täydennämme sopivasti toistemme osaamista. Minulta syntyvät ideat ja sisällöt, kun taas Teemu mahdollistaa järjestelmäosaajana ja digimarkkinointiin erikoistuneena kasvuhakkerina niiden toteuttamisen ja levittämisen. Meidän lisäksemme taustatiimistämme löytyy huippuosaamista video- ja valokuvaukseen, fyysiseen sekä psyykkiseen valmentamiseen, sisällöntuottoon ja markkinoinnin sekä myynnin kehittämiseen.  

Vuoden 2020 kalenterimme täyttyi nopeasti erilaisista konsultatiivisista, konseptointiin liittyvistä sekä digitaalisen markkinoinnin kehittämiseen painottuvista hankkeista. Rakensimme kuntokeskuksille digitaalisia sisältöjä ja alustoja ryhmäliikuntatuntien sekä valmennuspalveluiden striimaamiseen jäsenille (etenkin kuntokeskusten aukiolorajoitusten aikana), loimme digitaalisia jäsenyyksien lisäosia, kehitimme palvelukonsepteja sekä työstimme omia hyvinvointiaiheisia puhelinsovelluksia. Vaikka vuosi 2020 painottui pitkälti konseptointiin ja kehittämiseen, olivat liiketoiminnan luvut jo ihan kelvolliset: 300 t€:n liikevaihto ja 135 t€:n tulos (45 %).

Kuten sanonta kuuluu, suutarin lapsella ei ole kenkiä. Mekin onnistuimme tekemään todeksi kyseisen sanonnan. Kun kalenterimme täyttyivät erilaisista konsultointi- ja konseptointihankkeista, ei aikaa sekä energiaa jäänyt enää oman markkinointimme kehittämiseen. Vaikka paasaamme asiakkaillemme jatkuvan markkinointisisällön tuottamisen merkityksestä ja autamme heitä tuottamaan laadukasta sisältömarkkinointia, onnistuimme itse laiminlyömään sitä kiireen ja paljon tekemisen verukkeilla.

Sisältöä ja kerrottavaa kertyi kuitenkin koko ajan reserviin. Työstimme päivätolkulla videosisältöä, läjäpäin postauksia asiakkaillemme sekä toteutimme useita, melko lailla uniikkejakin, konseptointitöitä itsellemme sekä asiakkaillemme.

Työstimme viimeisen vuoden aikana kaksi Docendon kustantamaa, valmennusfilosofiaamme sekä -ideologiaamme käsittelevää kirjaa; Impulssi – menetelmä jatkuvaan kehitykseen (R.Aalto ja P. Immo, Docendo.2020) sekä Mikrotreenit – liikunnan uusi aikakausi (R. Aalto, Docendo. 8/2021). Käynnistimme myös seuraavan kirjahankkeen yhdessä Firstbeatin Satu Tuomisen kanssa. Kyseisen kirjan nimi on Stressitasapaino (S. Tuominen ja R. Aalto, Docendo. 8/2022) ja se kertoo varmasti jo oleellisen sisällön tärkeydestä.

Käynnistimme myös raikkaamman ja räväkämmän brändi-ilmeen uudistamistyön yhdessä mainostoimisto Miller & Leanin kanssa. Haimme huomiota herättävämpään ilmeeseen vaikutteita e-urheilumaailman rohkeasta sekä ”nopeasti nautittavasta” käyttäjäkokemuksesta. Panostamme uudistuksessa näyttävien ja suoraviivaisten kotisivujen lisäksi myös oman, sisältörikkaan median rakentamiseen. Uusi ilmeemme, kotisivumme sekä mediamme näkee päivänvalon kesäkuun aikana. Jos haluat olla sivusta seuraajan tai rinnalla kulkijan roolissa mukanamme murroksessa, viemässä liikunta- ja hyvinvointipalveluja uudelle levelille, niin ota sivumme seurantaan. Nostetaan yhdessä liikunta sekä hyvinvointi ansaitsemaansa asemaan!

Pelikirja seuraaville vuosille on nyt laadittu. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaitamme, unohtamatta kuitenkaan itseämme, omia oppejamme soveltamalla. Tervetuloa seuraamaan Impulssin tarinan kasvua, kehitystä ja muita juonenkäänteitä. Mikäli koet, että voisimme olla sinun liiketoiminnallesi avuksi, niin ethän epäröi ottaa meihin yhteyttä!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Jaa:

Riku Aalto

Riku Aalto

Riku on personal trainingin uranuurtaja Suomessa. Koulutukseltaan hän on fysioterapeutti ja ammattivalmentaja, joka on täydentänyt osaamistaan muun muassa liikuntahallintotutkinnolla, työhyvinvointivalmentajakoulutuksella sekä ravinto-, voima- ja psyykkinen valmentaja –opinnoilla. Riku on kirjoittanut noin 40 kirjaa harjoittelusta, ravitsemuksesta sekä fyysisestä hyvinvoinnista.

Testaa, olisiko sinusta personal traineriksi?

Rakensimme pienen testin, jolla voit selvittää luonteenpiirteitäsi tai tämänhetkisiä arjen vaatimuksia personal trainerin työn kannalta. Testi sisältää myös osion, jossa voit testata lyhyesti tietojasi kehittävän harjoittelun lainalaisuuksista.

Käy tekemässä lyhyt testimme osoitteessa: impulssi.typeform.com/pt-testi

Lue lisää

Impulssi Personal trainer -koulutusopas

Saat oppaan luettavaksesi lähetettyäsi alla olevan lomakkeen.


Elintapavalmentamisen ammattilainen -opas​

Saat oppaan luettavaksesi lähetettyäsi alla olevan lomakkeen.


Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisesta personal traineriksi​

Saat oppaan luettavaksesi lähetettyäsi alla olevan lomakkeen.


Evästeilmoitus

Käytämme evästeitä, jotta sivustomme toimii oikein ja voimme analysoida tietoliikennettä. Painamalla ”Hyväksy” hyväksyt, että laitteellesi tallennetaan evästeitä.

Tulossa

Julkaisemme Impulssi Valmentajayhteisön pian. Jättämällä yhteystietosi saat kutsun ensimmäisen joukossa ja pääset osallistumaan mm. Valmentajakahveille.