Keskity siihen mikä toimii

Se, ettemme tunne oloamme itsevarmaksi tai luottavaiseksi, johtuu usein siitä, että huomiomme on kiinnittynyt asioihin, jotka eivät ole hyvin. Kun keskitymme näiden asioiden vatvomiseen, on helppoa lähteä tekemään yleistyksiä siitä, että mikään ei toimi. Näin käy esimerkiksi silloin, kun tuntee nousseensa sängystä väärällä jalalla. Kun asiat lähtevät väärille raiteille, vakuutat itsellesi, että sinua odottaa katastrofi toisensa jälkeen, ja että ”tämä nyt vain on yksi niistä päivistä”.

Se, mihin keskityt, kasvaa elämässäsi

Se mihin keskityt, kasvaa elämässäsi. Keskittymällä johonkin asiaan, annat aivoillesi suunnan siitä, mihin kiinnittää huomiosi. Kun keskityt pelkästään siihen, mikä ei toimi tai ole hyvin, alat nähdä sekä kerätä lisää sellaisia asioita ympärillesi.

Sama toimii onneksi molempiin suuntiin. Keskittymällä siihen, mikä jo toimii ja mikä on jo hyvin, ohjaat huomiosi näihin asioihin myös ympärilläsi, ja niin nämä asiat ikään kuin lisääntyvät.  Oikeammin sanottuna, olemme avoimia huomaamaan myös nämä asiat ympärillämme, sillä ne ovat siellä koko ajan, huomasimme niitä tai emme.

Pystyvyyden tunne ruokkii onnistumisia

Kumman ajattelet tuntuvan rohkaisevammalta? Keskittyä siihen, mikä jo toimii vai siihen mikä ei vielä toimi?

Tämä on osittain kompakysymys. Sillä kumpikaan ääripää, mikään ääripää, ei ole hyvä tila elää. Mieli, kuten kehokin, pyrkii aina tasapainoon. Siksi on hyvä huomioida sekä sitä, mikä jo toimii, että sitä, mikä ei vielä toimi. Tämä luo oikeamman kuvan todellisuudesta.

Mieti kuitenkin yksityiskohtaisemmin sitä, mikä jo toimii ja vähemmän yksityiskohtaisesti sitä, mikä ei vielä toimi. Tällaista onnistumisten tietoista havainnointia kutsutaan pystyvyydeksi. Pystyvyyden tunteen kehittyminen on keskeisin muutoskäyttäytymistä ylläpitävistä tekijöistä ja lisää niin motivaatiota kuin sitoutumista toiminta- ja suorituskykysi kehittämiseen.

Kirjaa ylös, niin tunnistat paremmin

Oheisen kaltaisella hyvin helposti toteutettavalla tehtävällä fokusoit ajatuksiasi positiivisiin ja voimaannuttaviin asioihin. Kirjoita ylös (tai keskity ajattelemaan hetkeksi) vähintään viisi eri asiaa, sillä varmaa on, että elämässäsi on lukemattomia asioita, jotka ovat jo hyvin.

1.________________________________

2.________________________________

3.________________________________

4.________________________________

5.________________________________


Lähde: Impulssi – Manetelmä jatkuvaan kehitykseen (R.Aalto & P. Immo, Docendo.2020)

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue lisää