Merkitys ratkaisee voimavarat

Ihmiselämässä on kyse joko sopeutumisesta tai rapautumisesta. Jos koetat aina päästä läpi sieltä, missä aita on matalin ja välttelet itsesi rasittamista, olet matkalla kohti toimintakykysi rapistumista. Nopeat nautinnot ja helpot valinnat vievät ajan saatossa ilon elämästä ja potentiaalin kehityksestä. Sitä paitsi tarvitset saman tyydytyksen saadaksesi yhä enemmän helpon nautinnon lähdettä, kun toleranssisi siihen kasvaa huonojen valintojen sekä turruttavien toistojen kautta.

Elämä on valintoja

Sen sijaan saavuttaaksesi jotain kestävää joudut sietämään ensin epämukavuutta ja odottamaan ilon sekä onnistumisen kokemuksia. Onkin tärkeää ymmärtää, että merkityksellisten tavoitteiden, menestymisen ja ilon eteen joutuu aina tekemään töitä sekä uhrauksia. Mitä isompi tavoite, sitä enemmän töitä ja uhrauksia ja mitä pienempi, sen vähemmillä uhrauksilla pääsee. Juuri siksi isot tavoitteet kannattaa pilkkoa niin pieniksi välitavoitteiksi kuin vain mahdollista. Aloittaminen on tällöin helpompaa, eivätkä yksittäiset uhraukset tunnu niin suurilta.

Myös omien voimavarojen varmistaminen ennen niiden kuluttamiseen keskittymistä on tärkeää. Muutoksia on turhaa punnertaa läpi huonoin energioin ja tyhjin akuin. Ensin on siis huolehdittava palauttavista toimenpiteistä, kuten unesta, levosta sekä palautumisesta, ja vasta sen jälkeen tason nostamisesta aktiivisuuden, toistojen sekä treenaamisen avulla. Energia onkin avainsana onnistuneessa muutoksessa. Tyhjin akuin on turha pyristellä.

Tarvitaan jämäkkää joustavuutta

Sen lisäksi, että kannattaa valita tarkoin taistelunsa eli huomionsa kohteet, kannattaa myös opetella taito voittamiseen taistelematta. Nimittäin se, mitä mielessäsi vastustat, vahvistuu varmasti. Jos keskityt taistelemaan ylipainoa vastaan totaalikieltäytymisillä, herkkulakoilla ja tiukoilla dieeteillä, on varmaa, että niiden parissa kamppailu nakertaa tahdonvoimaasi, kunnes retkahdat. Jos taas pakotat itsesi treenaamaan aina sata lasissa, on liikkumaan lähteminen kerta toisensa jälkeen aina vain työläämpää.

Viisaus onkin sitä, että ymmärtää, mitkä sodat kannattaa luovuttaa, jotta voi keskittyä niihin taisteluihin, joilla on oikeasti väliä ja jotka rakentavat pysyvämmin parempaa elämää. Keskittyminen ruokailurytmissä pysymiseen ja liikkumaan lähtemiseen herkkujen välttämisen ja tehotreenien toteuttamisen sijaan, ovat fiksuja kohteita itsekurin käyttämiselle.

Älä tuhlaa itsekuria turhiin taisteluihin

Ole siis säännöllisyyden ja systeemissä pysymisen suhteen sopivan jämäkkä, mutta tekemisen ja sisällön suhteen joustava sekä pakottamaton. Se mahdollistaa paremmin itsesi kuuntelemisen ja päivittäisiin voimavaroihisi reagoimisen. Se mahdollistaa sinulle voittamisen ilman suurempaa taistelemista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Jaa:

Riku Aalto

Riku on personal trainingin uranuurtaja Suomessa. Koulutukseltaan hän on fysioterapeutti ja ammattivalmentaja, joka on täydentänyt osaamistaan muun muassa liikuntahallintotutkinnolla, työhyvinvointivalmentajakoulutuksella sekä ravinto-, voima- ja psyykkinen valmentaja –opinnoilla. Riku on kirjoittanut noin 40 kirjaa harjoittelusta, ravitsemuksesta sekä fyysisestä hyvinvoinnista.

Riku Aalto

Riku Aalto

Riku on personal trainingin uranuurtaja Suomessa. Koulutukseltaan hän on fysioterapeutti ja ammattivalmentaja, joka on täydentänyt osaamistaan muun muassa liikuntahallintotutkinnolla, työhyvinvointivalmentajakoulutuksella sekä ravinto-, voima- ja psyykkinen valmentaja –opinnoilla. Riku on kirjoittanut noin 40 kirjaa harjoittelusta, ravitsemuksesta sekä fyysisestä hyvinvoinnista.

Tämän oppaan tarkoituksena on lisätä liikunta-alan ammattilaisten kiinnostusta terveysvalmennusosaamisesta sekä terveydenhoitoalan ammattilaisten mielenkiintoa liikunnan hyödyntämisestä lääkkeenä eri sairauksien ja tules-vaivojen ennaltaehkäisyssä, hoidossa ja kuntoutuksessa.

Opas on suunnattu kaikille elintapavalmennuksesta kiinnostuneille, mutta ensisijaisesti henkilöille, jotka ovat kiinnostuneet liikunta- ja hyvinvointialalle kouluttautumisesta, oman ammattitaitonsa täydentämisestä elintapavalmennusosaamisella.

Impulssi webinaarit 

Viimeisin webinaari: Personal training 2.0

Ulkonäköön, kehonmuokkaukseen ja suorituskyvyn kehittämiseen keskittyvät valmennuspalvelut vastaavat vain marginaaliseen osaan siitä kysynnästä, jota personal training ala juuri nyt kohtaa.

Personal training 2.0 luennolla käymme läpi personal trainerin työn vaatimuksia tänäpäivänä ja annamme vastauksia personal trainerin työhön ja työllistymiseen liittyviin kysymyksiin.

Tervetuloa oppimaan personal training alan mahdollisuuksista!

Lue lisää

Tulossa

Julkaisemme Impulssi Valmentajayhteisön pian. Jättämällä yhteystietosi saat kutsun ensimmäisen joukossa ja pääset osallistumaan mm. Valmentajakahveille.