Nopea vastaus:

info@impulssi.fi

Whatsapp:

050 3024 324

Mikä erottaa mestarin keskinkertaisuudesta?

Mikä erottaa mestarin keskinkertaisuudesta? Vastaus on: toistot, toistot ja toistot. Siis se, että mestari palaa aina tylsältäkin tuntuvien tapojen sekä toistojen äärelle ja jatkaa nöyränä harjoittelua. Tosipaikan tulleen nöyryys työnnetään syrjään ja voidaan olla itsevarmoja siitä, ettei kukaan ole harjoitellut enempää ja paremmin.

Toistot syntyvät tapojen avulla

Fiksut, tavoitetta edistävät tavat auttavat meitä aktivoitumaan, saamaan tarvittavia toistoja aikaiseksi sekä säästämään energiaa ja itsekuria niihin tilanteisiin, joissa niitä todella tarvitaan. Uudet tavat eivät kuitenkaan juurru osaksi arkeasi itsekseen, vaan niiden omaksuminen vaatii aina malttia, voimavaroja ja sitoutumista.

Aloittamisen kitka helpottaa

Monet asiat hoituvat vanhasta tottumuksesta, eikä niiden toteuttaminen vaadi enää juurikaan ponnistelua, sillä teemme ne ikään kuin autopilotti päällä. Kun onnistut omaksumaan uudet, paremmat tavat osaksi arkirutiinejasi, ei niiden toteuttaminen vaadi enää juurikaan tahdonvoimaa ja itsekuria. Oleellista on, että pyrit omaksumaan uusia rutiineja yksi tai korkeintaan kaksi kerrallaan, etkä mullista arkeasi liiaksi kertalaakista. Lisäksi sinun kannattaa käyttää tahdonvoimaa sohvalta ylös kampeutumiseen sekä säännöllisessä rytmissä pysymiseen, ei tekemisen tehoon, määrään tai muuhun sisältöön. Pidä myös mielessäsi se tosiasia, että lähtemisen kitka alkaa helpottaa 3 viikon päästä aloittamisesta ja 3 kuukauden päästä tavoiteltu tapa voi jo olla uusi tasapainotilasi.

Rakenna tavoitteitasi tukevaa ympäristöä

Olemme yhtä lailla myös ympäristömme vankeja. Se tekee asioiden toteuttamisen helpommaksi tai vaikeammaksi. On paljon vaikeampaa kieltäytyä herkuista, jos pöydät ja kaapit notkuvat niitä kotona, kun silloin, jos niitä ei ole lainkaan saatavilla. Samoin lenkille tai liikkumaan lähteminen on kovasti kepeämpää, jos läheisesi ja ystäväsi ovat sohvaperunoiden sijaan liikkuvaa sorttia. Sinulla onkin valta muokata ympäristöäsi ja jopa ystäväpiiriäsi tavoitettasi tukeviksi, etenkin jos koet niiden olevan esteenä itsellesi tärkeän tavoitteen toteutumiselle. Keskity siis niihin asioihin, joihin voit teoillasi vaikuttaa ja vältä niiden asioiden valvomista, joihin sinulla ei ole suoranaista vaikutusmahdollisuutta. Se pitää fokuksen oleellisessa ja säästää valtavan määrän energiaa.

Pienin mahdollinen teko

Muutos kannattaa aloittaa kysymällä itseltään, mikä on pienin mahdollinen teko, jolla voin edistää hyvinvointiani ja tavoitteeni toteutumista juuri tässä hetkessä. Jos motivaatiosi on korkea, et tarvitse juurikaan tahdonvoimaa pienen teon toteuttamiseen. Toistojen kautta siitä muodostuu voittava rutiini arkeesi, jolloin Sinulla on tahdonvoimaa tallessa silloin, kun sitä ihan oikeasti tarvitaan. Seuraavassa sinulle 7 vinkkiä voittavien tapojen omaksumisen tueksi, ole hyvä!

7 vinkkiä voittavien tapojen omaksumiseksi

1.Opettele tuntemaan itsesi ja arvosi paremmin

Hyvä itsetuntemus on ratkaisevan tärkeää tapojen muuttamisessa. Siksi itsensä äärelle kannattaa pysähtyä riittävän usein ja hartaasti. Kun tunnistat omat arvosi eli itsellesi tärkeimmät asiat, voit peilata ajankäyttöäsi ja arvojasi keskenään. Vietätkö haluamasi määrän aikaa itsellesi tärkeimpien asioiden äärellä vai kuluuko aikasi muiden velvoitteiden tai viettien parissa?

2. Laadi strategia tapojen omaksumiseen

Pohdittuasi arvojasi ja tavoitteitasi valitse 1–2 tapaa, joiden toistamiseen sekä omaksumiseen haluat panostaa. Päätä keskittyä ainoastaan asioihin, joihin sinulla on täysi valta vaikuttaa. Keskity vain yhteen tai pariin asiaan kerrallaan, kokeile sekä opettele, millä tavoin saat toiminnan luontevimmin sovitettua arkeesi ja toista, toista sekä toista.

3. Valitse taistelusi eli tapa, jonka haluat omaksua

Tarvitset siis unelman, joka on niin innostava, että se on vastustamaton. Se tuo arkeesi innostusta ja kipinöintiä sekä mielekkyyttä ja merkityksiä. Kun sinulla on selkeä tavoite mielessäsi, toimiva strategia sen saavuttamiseen löytyy kyllä. Jos sen sijaan sinulla ei ole unelmaa, ei mikään strategia maailmassa voi auttaa sinua onnistumaan.

4. Tee muutoksesta mahdollisimman mukavaa

Sisua ja tsemppiä kyllä tarvitaan, mutta iloa ja mielekkyyttä myös. Ne eivät olekaan toistensa vastakohtia, niin toisiaan tukevia ja täydentäviä voimia. Tee siis muutoksesta ja tapojen toistamisesta niin mukavaa kuin mahdollista. Silloin toimeen tarttuminen on paljon helpompaa.

5. Tee muutoksesta mahdollisimman helppoa ja todennäköistä

Hauskuuden lisäksi tapojen toistamisesta kannattaa tehdä niin helppoa kuin mahdollista. Aamukahvien lataaminen valmiiksi kahvinkeittimeen helpomman herätyksen toivossa, treenikassin pakkaaminen peräkonttiin salille siirtymisen helpottamiseksi ja jumppakepin sijoittaminen työpisteen nurkkaan mikrotreenien toteuttamiseksi ovat kaikki hyviä toimenpiteitä aloittamisen kynnyksen madaltamiseksi, tekemiseen tarttumisen helpottamiseksi ja tapojen toistamisen todennäköisyyden kasvattamiseksi.

6. Tee muutoksesta mahdollisimman palkitsevaa

Hyvästä työstä tulee maksaa asianmukainen palkkio. Niin myös silloin, kun kyse on sinusta itsestäsi. Kun olet ponnistellut uuden, paremman tavan omaksumisen eteen ja koet ansainneesi hieman hemmottelua sekä pienen palkinnon, on silloin sopiva hetki motivaation kasvattamiselle.

7. Valjasta tukijoukot taaksesi

Kukaan ei menesty yksin. Onkin tärkeää, että unelma on ekologinen eli siitä on hyötyä myös lähiympäristöllesi ja läheisillesi. Harvaa ihmistä arvostetaankin heidän hankkimansa aseman tai omaisuuden vuoksi. Sen sijaan arvostus kohdistuu usein siihen, millaiset ovat henkilöiden tarkoitusperät ja miten muut ihmiset on huomioitu unelman tavoittelussa.

Jaa:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Riku Aalto

Riku on personal trainingin uranuurtaja Suomessa. Koulutukseltaan hän on fysioterapeutti ja ammattivalmentaja, joka on täydentänyt osaamistaan muun muassa liikuntahallintotutkinnolla, työhyvinvointivalmentajakoulutuksella sekä ravinto-, voima- ja psyykkinen valmentaja –opinnoilla. Riku on kirjoittanut noin 40 kirjaa harjoittelusta, ravitsemuksesta sekä fyysisestä hyvinvoinnista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue lisää

Vastaamme yhteydenottoihin nopeasti.