Nopea vastaus:

info@impulssi.fi

Whatsapp:

050 3024 324

Sisältö ratkaisee

Me suomalaiset olemme insinöörikansaa. Uskomme teknologian ratkaisevan lähes kaikki ongelmamme. Keskitymme myös palveluliiketoiminnassa teknologisten yksityiskohtien hiomiseen, vaikka alustan pitäisi useimmiten vain mahdollistaa sujuva käyttökokemus, ei ottaa roolia varsinaisen sisällön kustannuksella. Hyviä vertailukohtia löytyy elävästä elämästä useita, mutta otettakoon esimerkiksi erotuomari tai liikennepoliisi: Niiden pitäisi mahdollistaa sujuva liikenne tai jalkapallo-ottelu, turhaa roolia ottamatta ja meteliä itsestään pitämättä. Ongelmana onkin usein se, että teemme teknologiasta numeron, pitäen siitä ääntä sisällön ja asiakaskokemuksenkin kustannuksella.

Teknologian kehittyminen luo mahdollisuuksia

Teknologian ja tekoälyn kehittyminen luovat huikeita mahdollisuuksia, niin liiketoiminnan kuin vaikuttavuuden näkökulmista. Niiden avulla voidaan ratkaista monia yhteiskunnallisia ja yksilöä askarruttavia haasteita sekä tehdä elämästä monin tavoin nautittavampaa. Hyvinvointipalveluiden kohdalla erilaiset digiratkaisut mahdollistavat skaalautuvan liiketoiminnan, keventävät niiden hintaa loppukäyttäjälle ja tarjoavat mahdollisuuden personoituun käyttäjäkokemukseen. Juuri kukaan ei enää kyseenalaistakaan sitä, voiko appipohjainen työhyvinvointivalmennus olla vaikuttava tai voiko personal training -palvelua tarjota laadukkaasti verkkovalmennusratkaisun keinoin. Palveluiden sisältöjen tulee käytetystä teknologiasta huolimatta olla briljanttia ja käyttäjäkokemuksen saumattoman sujuva. 

Datan keräämisestä ongelmien ratkaisemiseen

Lähes kaikki sovelluskehittäjät keskittyvät keräämään dataa jo toteutuneista treeneistä, syödyistä aterioista ja nukutuista öistä, vaikka mielestäni ihmiset kaipaavat kipeästi tukea siihen, miten saisivat ylipäätään otettua ensimmäisen askeleen elintapamuutoksessa. Valmennuksellinen, arkeen mahtuva, luotettava (tutkimusnäyttöön perustuva) armollinen ja helposti käytäntöön sovellettava hyvinvointisisältö onkin kovaa valuuttaa monessakin mielessä.

Ilman innostavaa, informatiivista sekä sopivaan annoskokoon pilkottua sisältöä testit sekä mittaukset jäävät irrallisiksi ja alustat sekä järjestelmät hienoiksi mahdollisuuksiksi, ilman mahdollisuutta tuottaa hyvää asiakaskokemusta, todellista vaikuttavuutta ja kestäviä asiakassuhteita. Erinomaiset sisällöt puhaltavatkin digitaaliset alustat henkiin ja asettavat testit sekä mittaukset oikeaan asemaan.

Ostettua vai ansaittua näkyvyyttä?

Sisältö on kuningas markkinoinnissakin. Ilman somehälinän seasta erottuvaa, tavoiteltua asiakasryhmää kiinnostavaa ja sitouttavaa sisältöä markkinointiin panostetut eurot katoavat kuin hiekanjyvä Saharaan. Maksetun mainonnan sijaan sijoittaisinkin lähes kaikki käytettävissä olevat eurot sisällöntuotantoon siten, että arvokasta sisältöä julkaistaisiin ulos viikon tai korkeintaan kahden välein, tavoitetta tukevan sisältösuunnitelman mukaisesti. Kun tavoiteltu asiakassegmentti on kirkkaana mielessä ja vuosisuunnitelma on rakennettu, voidaan kaavaa ”rikkoa” myös spontaaneilla, ajankohtaisilla sisällöillä, rehellisillä mainoksilla sekä asiantuntijasisältöä keventävillä ”viihdepläjäyksillä”.

Sisältö- ja digimarkkinoinnin (ja -myynnin) tarkoituksena on saavuttaa huomio, herättää kiinnostus, saavuttaa luottamus (maistiaisia osaamisesta tarjoilemalla), rohkaista ostopäätökseen, mahdollistaa sujuva ostotapahtuma ja onnistunut käyttökokemus sekä sitouttaa henkilö mukaan palvelun tarjoajan verkostoon asiakkaaksi pysyvästi, tai ainakin mahdollisimman pitkäksi aikaa.

Sisältömarkkinointi onkin parhaimmillaan mainio keino paitsi uusasiakashankintaan, myös asiakaspidon sekä -tyytyväisyyden parantamiseen. Väitän, ettei spontaaneilla some-postauksilla, kivoilla stooreilla, hajanaisilla uutiskirjeillä ja maksetulla mainonnalla rakenneta kestävää liiketoimintaa. Siihen tarvitaan suunnitelmallista, säännöllistä ja ennen kaikkea asiakkaalle arvoa tuottavaa sisältöä.

Sisältöä hyvinvointiin

Säännöllinen ja jatkuva sisällön tuottaminen ratkaisee menestymisen paitsi markkinoinnissa myös skaalautuvassa hyvinvointiliiketoiminnassa. Laadukkaat ja asiakasarvoa tuottavat sisällöt saavat innostumaan, aktivoitumaan ja sitoutumaan palveluihinne. Digimarkkinoinnissa uutta sisältöä kannattaa julkaista eri kanavissa mielellään viikoittain, jotta saavutat huomiota ja pysyt algoritmien mielessä

Toivottavasti sait postauksestani intoa ja eväitä oman sisältömarkkinointinne ja hyvinvointipalvelujenne sisältöjen kehittämiseen. Olemme myös mielellämme käytettävissänne sisältömarkkinointinne tehostamiseksi tai hyvinvointipalveluidenne konseptoinnin kehittämiseksi – Olethan meihin epäröimättä yhteydessä.

Jaa:

Riku Aalto

Riku on personal trainingin uranuurtaja Suomessa. Koulutukseltaan hän on fysioterapeutti ja ammattivalmentaja, joka on täydentänyt osaamistaan muun muassa liikuntahallintotutkinnolla, työhyvinvointivalmentajakoulutuksella sekä ravinto-, voima- ja psyykkinen valmentaja –opinnoilla. Riku on kirjoittanut noin 40 kirjaa harjoittelusta, ravitsemuksesta sekä fyysisestä hyvinvoinnista.

Riku Aalto

Riku Aalto

Riku on personal trainingin uranuurtaja Suomessa. Koulutukseltaan hän on fysioterapeutti ja ammattivalmentaja, joka on täydentänyt osaamistaan muun muassa liikuntahallintotutkinnolla, työhyvinvointivalmentajakoulutuksella sekä ravinto-, voima- ja psyykkinen valmentaja –opinnoilla. Riku on kirjoittanut noin 40 kirjaa harjoittelusta, ravitsemuksesta sekä fyysisestä hyvinvoinnista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue lisää

Vastaamme yhteydenottoihin nopeasti.