Aloittavan (ja miksei kokeneemmankin) personal trainerin sudenkuopat

Valmistelimme yhdessä Fressi Akatemian koulutuspäällikkö Joni Listolan kanssa webinaarin aiheesta ”Aloittavan personal trainerin sudenkuopat”. Meillä on Jonin kanssa yli 40 vuoden mittainen valmennus- ja koulutustyöstä pt-kentällä ja runsaasti omakohtaisia kokemuksia sudenkuopista sekä onnistumisista personal trainerin kenttätyöstä. Webinaari oli oikein onnistunut ja sen innoittamana ajattelin julkaista sisällön myös blogina. Tässäpä 10 sudenkuoppaa sekä hieman pohdintaa niiden sivuuttamisen tueksi.

1. Koet, että olet valmis, kunhan saat PT-lisenssin

Personal trainer -lisenssi on kuin ajokortti. Se on osoitus siitä, että sinulla on valmennustaitojen perusteet hallussa ja osaamisesi täyttää auktorisoinnin edellytykset. Taidot karttuvat tekemisen myötä, mutta alalla menestyminen edellyttää kuitenkin jatkuvaa opiskelua ja itsensä kehittämistä. Mikä sen mukavampaa, kun oman ammattitaidon kehittäminen, itselleen rakkaiden ja merkityksellisten aiheiden parissa.

2. Oletat, että asiakkaat löytyvät (vain) verkosta

Asiakashankinnasta puhuttaessa kuulee usein sanottavan, että ”jos sinua ei löydy googlesta, ei sinua ole olemassa”. Vaikka sanonnassa piilee totuuden siemen, löytyvät etenkin ensimmäiset face to face -valmennettavat usein kohtaamisten kautta.

Ne löytyvät usein lähipiiristäsi, kunhan uskallat avata suusi ja kertoa uudesta osaamisalueestasi sekä palveluistasi. Lisäksi sinun kannattaa pyrkiä jalkautumaan sinne, mistä potentiaaliset asiakkaasi (live/verkko) löytyvät. Esimerkiksi kumppanuus liikuntakeskuksen kanssa ja mahdollisuus asiakkaiden kohtaamiseen siellä, on mainio tilaisuus tehdä itsensä tutuksi, tarjota maistiaisia osaamisestasi, auttaa asiakkaita pyynteettömästi ja luoda ”kiitosvelkaa” tulevien valmennussopimusten pohjustamiseksi.

3. Et ymmärrä tuotteistamisen mahdollisuuksia

Tuotteistamisen avulla voit joko mokata tai mahdollistaa menestymisesi. Yksittäisten valmennuspakettien sijaan kannustan sinua muotoilemaan valmennuspolkuja, joiden avulla asiakas pysyy valmennustesi vaikutuspiirissä, vaikka intensiivivalmennusjakso päättyisikin. Rakentamalla jatkumon, jossa asiakas pääsee tutustumaan osaamiseesi maistiaisluonteisen tuotteen avulla, sitoutuu tuloksekkaaseen valmennukseen intensiivituotteen kautta ja jatkaa valmennuksessasi ylläpitotuotteen avulla, mahdollistaa suuremman asiakasmäärän sekä huomattavasti paremman ansainnan.

4. Panostat sisältömarkkinointiin vain alussa

Törmään usein siihen, että valmistuttuaan personal trainer tuottaa innolla sisältöä eri somekanaviin. Kun kalenteri täyttyy valmennustapaamisista, jää markkinointipanostus unholaan ja pian ollaan kusessa. Kun asiakkuudet päättyvät, ollaankin pian tilanteessa, jossa kalenteri ammottaa tyhjyyttään ja liidit loistavat poissaolollaan. Siispä ohje: budjetoi aikaa markkinointiin joka ikinen viikko, vaikka juuri nyt kalenterisi olisikin pullollaan valmennustapaamisia.

5. Koet, että myynti ei ole sinun juttusi

Usein kuulee sanottavan, että liikunta-alan ammattilaiset ovat huonoja myymään. Kyse on mielestäni enemmänkin asenteesta, kuin myyntitaidoista. Miellämme myynnin tyrkyttäväksi ahdisteluksi, vaikka itse asiassa teemme asiakkaillemme huikean palveluksen: Tarjoamme mahdollisuuden oman terveyden, hyvinvoinnin, suorituskyvyn, ihannevartalon sekä elämänlaadun parantamiseen. Pidä se mielessäsi, niin kauppa käy.

6. Jaat ohjeita ja vinkkejä pihtaillen

Me valmentajat ”istumme usein tiukasti osaamisemme päällä”. Koemme vinkkimme ja ohjeemme niin arvokkaiksi, että rahaahan niiden viljelemisestä olisi saatava. Itse asiassa kuka tahansa voi kuitenkin googlettaa kaiken tiedon ja ChatGPT tekee jo treeniohjelmatkin varsin valistuneella otteella.

Mikä valmennuksessa on arvokkainta? Mielestäni kohtaaminen, huomio, vuorovaikutus sekä asiakkaan yksilöllinen tukeminen hänen muutosponnisteluissaan. Pistä siis kaikki vinkit, ohjeet ja ohjelmat poikimaan ja jaa niitä sisältömarkkinointimielessä seuraajaverkostosi kasvattamiseksi, liidien hankkimiseksi sekä uusien valmennusasiakkuuksien klousaamiseksi. Sharing is caring!

7. Rakennat ohjelmat aina ”yksilöllisesti”

Tarkoittaako henkilökohtainen valmennus sitä, että rakennat asiakkaillesi aina ohjelmat ns. puhtaalta paperilta vai tarkoittaako se sitä, että minimoit ennakkovalmistelun ja jälkipyykin, jolloin voit keskittää huomiosi asiakkaaseesi, etkä näppäimistöösi. Kannustan sinua rakentamaan laajan ohjelma-arkiston, jolloin voit muokata tarvittaessa valmiita sapluunoja. Se mahdollistaa huomion keskittämisen tärkeimpään, eli asiakkaaseesi ja tekee toiminnastasi ainakin hieman skaalautuvampaa.

8. Et todellakaan ala miksikään henkilöbrändiksi

Itseasiassa olet jo henkilöbrändi. Se nimittäin tarkoittaa sitä, mitä muut ajattelevat sinusta ammattilaisena. Henkilöbrändäys sen sijaan on systemaattista oman ammattilaismielikuvansa sekä markkina-arvonsa rakentamista, jonka johdosta tunnettavuutesi, vaikuttavuutesi, kysyntäsi sekä mahdollisuutesi pyytää korkeampaa hintaa palveluistasi paranevat. Niistä tuskin on sinulle mitään haittaa?

9. Panostat kaikkesi uusasiakashankintaan

Uusasiakashankinta on tärkeää. Etenkin toimintasi alkuvaiheessa, mutta menestymisesi ratkaisee asiakastyytyväisyys sekä -pito. Uuden asiakkaan hankkiminen on joidenkin arvioiden mukaan 6-7 kertaa työläämpää ja kalliimpaa kuin olemassa olevien asiakkaiden kautta ansaittu tulovirta. Siksi kannustan sinua palvelemaan olemassa olevat asiakkaasi yli heidän odotustensa. Lisäksi muistutan sinua kohdasta 3 eli tuotteistamisen merkityksestä sekä palvelupolkujen rakentamisesta.

10. Laiminlyöt omaa hyvinvointiasi ja itsesi kehittämistä

Tärkein pääomasi on oma energiasi ja osaamisesi. Et voi auttaa muita, jos oma hyvinvointisi sakkaa. Siksi sinun on tärkeää budjetoida riittävästi aikaa omalle liikunnalle, levolle ja palautumiselle. Mitä ahtaammalla olet ja tiukempaa arkesi on, sitä suurempaan arvoon riittävä uni, säännöllinen syöminen ja lähes päivittäinen, mutta voimavaroihin suhteutettu liikunta kannattaa nostaa.

Suurin virhe omalla pt -urallani on ollut jatkuvan oppimisen ja itseni kehittämisen laiminlyöminen. Mistä silloin ammennan inspiraationi, kaivan ideani, rakennan itseluottamukseni ja ylläpidän markkina-arvoni? Personal training -osaaminenkin vaatii kehittämistä, ylläpitämistä ja päivittämistä.

Käy tilaamassa itsellesi tallenne Aloittavan (ja miksei kokeneemmankin) personal trainerin sudenkuopat -webinaarista webinaarit-sivultamme!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Jaa:

Riku Aalto

Riku Aalto

Riku on personal trainingin uranuurtaja Suomessa. Koulutukseltaan hän on fysioterapeutti ja ammattivalmentaja, joka on täydentänyt osaamistaan muun muassa liikuntahallintotutkinnolla, työhyvinvointivalmentajakoulutuksella sekä ravinto-, voima- ja psyykkinen valmentaja –opinnoilla. Riku on kirjoittanut noin 40 kirjaa harjoittelusta, ravitsemuksesta sekä fyysisestä hyvinvoinnista.

Testaa, olisiko sinusta personal traineriksi?

Rakensimme pienen testin, jolla voit selvittää luonteenpiirteitäsi tai tämänhetkisiä arjen vaatimuksia personal trainerin työn kannalta. Testi sisältää myös osion, jossa voit testata lyhyesti tietojasi kehittävän harjoittelun lainalaisuuksista.

Käy tekemässä lyhyt testimme osoitteessa: impulssi.typeform.com/pt-testi

Lue lisää

Impulssi Personal trainer -koulutusopas

Saat oppaan luettavaksesi lähetettyäsi alla olevan lomakkeen.


Elintapavalmentamisen ammattilainen -opas​

Saat oppaan luettavaksesi lähetettyäsi alla olevan lomakkeen.


Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisesta personal traineriksi​

Saat oppaan luettavaksesi lähetettyäsi alla olevan lomakkeen.


Evästeilmoitus

Käytämme evästeitä, jotta sivustomme toimii oikein ja voimme analysoida tietoliikennettä. Painamalla ”Hyväksy” hyväksyt, että laitteellesi tallennetaan evästeitä.

Tulossa

Julkaisemme Impulssi Valmentajayhteisön pian. Jättämällä yhteystietosi saat kutsun ensimmäisen joukossa ja pääset osallistumaan mm. Valmentajakahveille.