Nopea vastaus:

info@impulssi.fi

Whatsapp:

050 3024 324

Lomalta töihin – ilman suurempaa stressiä

On normaalia tuntea hieman haikeutta ja ahdistusta letkeän lomarytmin muuttuessa arjen aherrukseksi. Osalle töihin palaaminen saattaa kuitenkin aiheuttaa jopa masentuneisuutta ja ahdistuneisuutta, jotka voivat oireilla muun muassa unettomuutena, alakuloisuutena sekä ruokahaluttomuutena. Kuinka välttää lomaltapaluustressi ja palata töihin voimavarat säilyttäen? Tässäpä joitain vinkkejä siirtymävaiheen helpottamiseksi.

Lomaltapaluustressi voi olla aito ongelma

Lomaltapaluustressi johtuu hyvin pitkälti elämänrytmin muutoksesta. Lomalla usein valvotaan pidempään, nukutaan vähemmän, syödään epäsäännöllisemmin ja ”rennommin”, liikuntaan vähemmän, käytetään enemmän alkoholia sekä tehdään, mitä viitsitään.

Paluu aikaisempien aamuherätysten, säännöllisen ateriarytmin, tavoitteellisen liikunnan sekä työnteon pariin on stressi keholle sekä mielelle. Valtaosalla rytmin muutos onnistuu hallitusti muutamissa viikoissa. Joillain henkilöillä sen sijaan negatiiviset vaikutukset kestävät pidempään ja niiden hallitsemiseen saatetaan tarvita ulkopuolista apua. Tällöin ahdistuneisuuden taustalla on usein pidemmän aikavälin alipalautuneisuutta, muita henkilökohtaisia tai työyhteisön ongelmia, tai jopa piilevää masennusta. Jos arki ei ala rullaamaan, ahdistus tuntuu kasvavan tai unirytmi on kateissa vielä useamman viikon jälkeen, kannattaa ongelma ottaa vakavasti ja hakea apua esimerkiksi työterveyshuollosta.

Rytmitaju ratkaisee

Onnistuneen kesäloman jälkeen olon tulisi olla levännyt ja virkistynyt. Voimavarojen pitäisi olla palautumisen johdosta korkealla ja henkilön tulisi olla valmis ottamaan vastaan syksyn haasteet.

Lomaltapaluustressiä voidaan loiventaa sillä, ettei päästetä lomallakaan elämänrytmiä repsahtamaan kovin kauaksi normaalista arkirytmistä. Jos arkirytmi on kuitenkin karannut loman aikana käsistä, kannattaa rytmiä muuttaa hiljalleen parin-kolmen viikon aikana. Seuraavassa vinkkejä lomaltapaluustressin vähentämiseen ja voimavarojen säilyttämiseen:

  1. Tee paluu keskellä viikkoa: Jos vain mahdollista, tee paluu työmaalle keskellä viikkoa. Näin ensimmäinen viikko ei tunnu niin kuormittavalta ja pitkältä.
  2. Palaa rytmiin vaiheittain: Pyri palaamaan arkirytmiin vaiheittain jo ennen loman päättymistä. Siirrä sisäistä kelloasi vaiheittain, vaikka vartin kerrallaan nukkumaanmeno- ja heräämisrytmin suhteen. Pyri myös palaamaan säännöllisen ateriarytmin sekä kuntoilun pariin joitain viikkoja ennen loman päättymistä (jos ne ovat jääneet vähemmälle kesäloman aikana).
  3. Nauti kiireettömistä aamuista: Herää riittävän ajoissa, jotta ehdit nauttia kiireettömästä kesäaamusta vaikkapa pihalla nautitun aamiaisen sekä päivän lehden selailun parissa.
  4. Ota iisimmin: Pyri ottamaan ensimmäisen työpäivä hieman kevyemmin. Jos mahdollista vaihda kuulumisia työkavereiden kanssa ja ymmärrä, ettei Roomaakaan rakennettu viikossa.
  5. Älä kaiva heti verta nokastasi: Pyri välttämään haastavia työtehtäviä ja vaikeita asiakastapaamisia ensimmäisen työviikon aikana. Kalenteroi mieluummin ensimmäiselle viikolle sellaisia työtehtäviä, joista saat lisää energiaa ja onnistumisia.
  6. Ota pikku päikkärit: Jos tunnet olosi väsyneeksi arkirytmiin palaamisen takia, niin ota hyvällä omallatunnolla pienet päiväunet vaikka pihalla riippukeinussa. Se palauttaa sinut hetkeksi kesäloman kiireettömiin ja rentoihin fiiliksiin. Vältä kuitenkin telkkarin ääreen jämähtämistä tai ruutujen ääressä liiallista roikkumista.
  7. Hyödynnä vertaistukea: Vaihtakaa työkavereiden kesken kuulumisia kesälomasta ja töihin palaamisen haasteista. Et ole ainoa, jota ahdistaa, joten hyödynnä vertaistuki ja tue samalla kaveria hädässä.
  8. Aseta päälle kuormitusrajoitin: Rajoita työtekoasi kohtuukuormitteiseksi ensimmäisen työviikon aikana. Vaikka motivaatio olisi huipussaan ja Sinun tekisi mieli saada mahdollisimman paljon aikaiseksi, kannattaa tavoitteisiin suhtautua pitkäjänteisemmin.
  9. Vietä lomasi pätkissä: Jos se ei tänä kesänä toteutunut, niin pyri siihen ensi kesänä. Tutkimusten mukaan kahden viikon periodi palauttaa ja rentouttaa, mutta yli kolmen viikon yhtäjaksoinen lomaileminen lisää lomaltapaluustressiä selvästi. Pari kahden viikon pätkää onkin huomattavasti yhtä neljän viikon jaksoa toimivampi ratkaisu, nimenomaan lomastressinhallinnan näkökulmasta.
  10. Älä menetä lomamoodia: Jos mahdollista, aloita aamusi hieman aikaisemmin ja lopeta ajoissa, jotta voit nauttia yhtäaikaisesti töiden aloittamisesta, että ”loman jatkumisestä”. Leppeät syyskesän illat ovat hyödynnettävissäsi vielä töihin palattuasikin, kunhan et menetä lomamoodiasi, vaan hyödynnät niiden tarjoamat mahdollisuudet!

Jaa:

Riku Aalto

Riku on personal trainingin uranuurtaja Suomessa. Koulutukseltaan hän on fysioterapeutti ja ammattivalmentaja, joka on täydentänyt osaamistaan muun muassa liikuntahallintotutkinnolla, työhyvinvointivalmentajakoulutuksella sekä ravinto-, voima- ja psyykkinen valmentaja –opinnoilla. Riku on kirjoittanut noin 40 kirjaa harjoittelusta, ravitsemuksesta sekä fyysisestä hyvinvoinnista.

Riku Aalto

Riku Aalto

Riku on personal trainingin uranuurtaja Suomessa. Koulutukseltaan hän on fysioterapeutti ja ammattivalmentaja, joka on täydentänyt osaamistaan muun muassa liikuntahallintotutkinnolla, työhyvinvointivalmentajakoulutuksella sekä ravinto-, voima- ja psyykkinen valmentaja –opinnoilla. Riku on kirjoittanut noin 40 kirjaa harjoittelusta, ravitsemuksesta sekä fyysisestä hyvinvoinnista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue lisää

Vastaamme yhteydenottoihin nopeasti.